هر آنچه باید درباره VoIP بدانید

هر آنچه باید درباره VoIP بدانید

هر آنچه باید درباره VoIP بدانید را می توانید در این مقاله مطالعه نمایید. با توجه به اهمیت VoIP در تماس های امروزی برآن شدیم تا در یک مقاله کوتاه به زبان ساده این تکنولوژی را برای شما بیان کنیم. پس با همراه باشید.

VoIP چیست؟

VOIP مخفف عبارت Voice Over IP است که به معنی انتقال صدا بر روی بستر IP و یا شبکه های کامپیوتری است . به زبان ساده تر تکنولوژی VoIP از زیر ساخت شبکه (شبکه های کامپیوتری یا شبکه مخابرات) برای انتقال صوت استفاده می کند و ارتباطات صوتی را روی شبکه های بر مبنای IP انتقال می دهد. بر خلاف تصور برخی شبکه لزوماً به معنای شبکه اینترنت نمی باشد و سیستم VoIP می تواند کاملا به صورت مستقل از اینترنت در شبکه های داخلی (که اصطلاحاً به آنها LAN گفته می شود) شرکت ها و سازمان های مختلف پیاده سازی شود و از امکانات متنوع و پیشرفته آن استفاده نمود . در واقع یک مرکز تلفن VoIP می تواند جایگزین سانترال های سنتی و قدیمی شود که نه تنها تمامی امکانات یک سانترال داخلی را ارائه می دهد بلکه بسیاری از محدودیت های سانترال آنالوگ را ندارد و امکانات بسیار بیشتری را به شما ارائه می دهد.

برای اطلاعات بیشتر از این مدل تلفن ها می توانید به دو مدل تلفن تحت شبکه Akuvox تلفن تصویری Akuvox مدل VP-R48G و یا تلفن تحت شبکه Akuvox مدل SP-R52Pمرجعه نمایید.

مزایای سیستم های تلفنی ویپ :

  • مدیریت سیستم ویپ عموما به صورت Web Base و از طریق رابط ساده گرافیکی انجام می شود (استفاده از مرورگرهای وب مانند گوگل کروم، فایرفاکس و ...)
  • با استفاده از سیستم ویپ هر کاربر می تواند بعد از جا به جایی داخلی به سادگی شماره داخلی خود را به میز جدید خود منتقل کند.
  • در اکثر سیستم های تلفنی تحت شبکه محدودیتی در انتخاب برند وجود ندارد و در یک شبکه VoIP تجهیزات با برندهای مختلف با استفاده از یک استاندارد و پروتکل مشترک بین تجهیزات ویپ به نام پروتکل SIP می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . یکی از برندهای معتبر در این زمینه Akuvox می باشد که شما می توانید محصولات آن را در فروشگاه مشاهده نمایید.
  • در صورت نیاز می توان تنظیمات مربوط به VoIP بصورت از راه دور (Remote) انجام داد و نیازی به حضور فیزیکی نمی باشد.
  • افزایش ظرفیت در تعداد داخلی ها و یا در خطوط شهری به راحتی و بدون محدودیت امکان پذیر است .
  • در سیستم های تلفنی تحت شبکه نیاز به سیم کشی مجزا نمی باشد و می توانید از همان بستر شبکه کامپیوتری (کابل های شبکه با کتگوری های مختلف) استفاده نمایید .

سیستم VoIP چگونه کار می کند

سیستم های سنتی از شبکه سوییچینگ بسته CSN (circuit-switched network) بهره می برند. در یک سیستم آنالوگ سیگنال های صوتی روی زوج سیم مسی حرکت می کنند تا به طرف مقابل رسیده و تماس را برقرار سازند. برای همین منظور یک ارتباط کابلی مسی بین دو طرف باید برقرار باشد. در حالت ساده یک زوج سیم بین طرفین می تواند باشد. در حالت سانترال و مخابراتی تمامی کابل ها به یک مرکز می رود. در آنجا مرکز به صورت اتوماتیک ارتباطات کابلی را بین طرفین برقرار می سازد.

سیستم VoIP از PST (packet-switching technology) استفاده می کند. در این روش سیگنال صدا به پکت های کوچک دیتا تبدیل می شود. سپس روی بستر شبکه آن را انتقال داده و تماس های صوتی را ارسال و دریافت می کند.

سیستم ویپ به سیم مسی وابسته نیست و انتقال صدا مانند انتقال اطلاعات صورت می گیرد. استفاده از شبکه WiFi، مسیر یاب ها، سیستم موبایل و تمامی موارد شبکه و اینترنت در این حالت امکان پذیر است. دقیقا به مانند زمانی که فایلی را در یک شبکه داخلی جابجا می کنید یا آن را روی اینترنت به هر نقطه ای در سرتاسر جهان می فرستید، صدای خود را ارسال می کنید. این یعنی محدودیت جغرافیایی دیگر معنایی ندارد.

آیا من به سیستم تلفن VoIP نیاز دارم؟

هر چند بیشتر سازمان ها و شرکت های بزرگ به سمت ویپ حرکت کرده اند اما هستند مجموعه هایی که هنوز با سیستم آنالوگ کار می کنند. همچنین ممکن است بین شرکت هایی باشید که در شروع کار هستید و برای بخش ارتباطات قصد خرید مرکز تلفن دارید. به احتمال زیاد هر دو اصطلاح آنالوگ و VoIP را شنیده اید و میخواهید تصمیم گیری کنید از کدام روش استفاده کنم.

برای پاسخ به این سوال باید ببینید نیاز شما از سیستم تلفن چیست و چه امکاناتی برای شما مهم است. سیستم ویپ برای همه جا مناسب نیست و برای مثال برای مصرف خانگی عادی توجیه ندارد. سیستم ویپ دارای امکاناتی که است که شاید برای شما لازم نباشد.

در هنگام خرید سیستم تلفن دو پارمتر امکانات و قیمت مطرح می شود. با بررسی هر دو می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. برای بررسی این موضوع ابتدا نیاز مندی های خود از سیستم ویپ را بادداشت کنید.

سپس هزینه را بررسی کنید و ببینید با توجه به امکانات مورد نیاز شما هزینه هر کدام چقدر می شود. دید به آینده را فراموش نکنید و در نظر داشته باشید آیا در آینده این امکانات نیاز خواهد شد. چون تعویض سیستم منجر به هزینه اضافی می گردد. اکنون می توانید جمع بندی لازم را انجام دهید و انتخاب صحیح را انجام دهید.

آینده VoIP

VoIP یک فناوری تقریبا نوظهور است و تا به حال با استقبال گسترده ای مواجه شده است. هنوز فرصت برای بهبود وجود دارد و انتظار می رود در آینده پیشرفت های تکنولوژیک بیشتری دیده شود. VoIP تا به امروز نشان داده است که می تواند جایگزین مناسبی برای POST (سیستم تلفن قدیمی ساده) باشد.

قطعاً در کنار مزایا و امکاناتی که به همراه می آورد دارای معایبی است و استفاده روز از افزون از آن در سراسر جهان ملاحظات جدیدی را درباره مقررات و امنیت آن به دنبال خواهد داشت.

می توان رشد VoIP را با رشد اینترنت در اوایل دهه 90 مقایسه کرد. مردم به مزایای استفاده از VoIP در خانه و کسب وکار خود پی برده اند. این تکنولوژی نه تنها برای مصرف کنندگان موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود، بلکه برای کسانی که در ابتدای راه به توسعه این تکنولوژی پرداخته اند سود فراوانی را به همراه دارد.


کد مقاله: pa-ar-016

نظرات بازدیدکنندگان