مختصری از آنچه راجع به SIP باید بدانیم

مختصری از آنچه راجع به SIP باید بدانیم

مختصری از آنچه راجع به SIP باید بدانیم

هدف از این مقاله آشنایی مختصری از تکنولوژی SIP است، SIP چیست و چگونه کار می کند.

 

SIP یک پروتکل از VOIP  است که تماس یا ارتباط کاربر را از بستر اینترنت یا همان شبکه انتقال میدهد،

تماس ها در گذشته تحت خطوط PSTN برقرار میشد اما امروزه تحت پروتکل VOIP می باشد که مزیت هایی از قبیل ذیل دارد:

  •          کیفیت تماس بهتر
  •          با استفاده از کدک های مختلف می توان علاوه بر تماس صوتی تماس تصویری نیز برقرار کرد
  •          صرفه جویی در هزینه با حذف سیم کشی های سنتی
  •          تماس بین endpoint ها بدون هزینه
  •          بقراری کنفرانس های صوتی و تصویری
  •          ضبط مکالمات
  •          Voice Mail  و ....

 

برای راه اندازی این پروتکل استاندارد (SIP) تحت شبکه نیاز به زیر ساخت هایی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

 

1-        End Point (اِند پوینت)

 

IP phone  یا تلفن تحت شبکه یا نرم افزار های قابل نصب بر روی تلفن همراه و یا ویندوز ( سافت فون ها) مانند Zoiper , gswave که مانند یک تلفن همراه عمل می کنند و یا هر دیوایس سیپ ساپورت، حتی دستگاه های آکووکس (Akuvox)  تمامی این ها End point  نامیده می شوند

 

2-       سیپ سرور (PBX Server)

 

SIP Server، وظیفه برقراری و کنترل تماس های Voip  را دارد و در این سرور نه تنها پروتکل sip  بلکه پروتکل های دیگر مانند IAX,IAX2,DAHDI  و PJSIP وجود دارد اما به خاطر محبوبیت و استفاده بیشتر، پروتکل VOIP به SIP Server معروف شده است.

 

سیپ سرور به دو دسته فیزیکی و نرم افزاری تقسیم می شوند:

 

SIP Server  فیزیکی مانند YEASTAR ,GRANSTREAM و سایر برندها که در بازار موجود بوده و اغلب کاربران بسته به مقدار تماس های همزمان و تعداد داخلی های مورد نیاز یا همان end point ها مدل مربوطه را انتخاب و از آن استفاده می کنند. سیپ سرور های سخت افزاری اغلب دارای یک سری پورت fxs (همون پورت انالوگ و داخلی هستند که میتوان به آن تلفن ساده یا فکس و ... نصب کرد) و یک یا چند پورت fxo (که پورت های خطوط شهری هستند یعنی میتوان خط تلفن 8 رقمی انالوگ به آن وصل کنید) هستند.

 

 

نوع دوم یا همان نوع نرم افزاری مانند برنامه های Issabel,3cx,fusion,free pbxو ... که به صورت فایل iso ارائه می شود که آماده است تا بر روی یک سیستم لینوکس بیس نصب شود، این بسته های iso تمام نرم افزار های مورد نیاز و حتی سیستم عامل خود را که عموما centos7 است همراه دارد.

 

کاربرها می توانند iso را بسته به نیاز خود بر روی ماشین های مجازی، بردهای رسپبری پای ، حتی با کامندهای خاص روی سیستم های لینوکس نصب کنند مانند Centos  یا Ubuntu  و  یا بر روی یک روتر بورد میکروتیک که اغلب در عموم شبکه ها موجود است.

از مزیت های قابل ذکر این نوع می توان به آزادی انتخاب سخت افزار با رعایت حداقل سیستم مورد نیاز که شامل CPU 4 هسته با حداقل فرکانس 1.6GHz و رم 4 گیگ و هارد دیسک 20 گیگ هست اشاره کرد.

همچنین کاربران می توانند سیپ سرور نرم افزاری را روی یک سرور Cloud نصب کنند که در اینجا می توانیم Issabel  را به شما معرفی کنیم که البته لازم است با داشتن دانش فنی امنیت آن را فراهم کنید.

در صورتی که نیاز به fxs و fxo  نباشد استفاده از یک برد رسپبری پای 4 کافیست که به مراتب قوی تر از بسیاری از Sip Server های فیزیکی بازار هست و به راحتی تا 40  تماس همزمان را ساپورت می کند.

 

در مقاله آینده راجع به ارتباط شبکه صحبت خواهیم کرد...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده: مهندس محمد خسته فر کارشناس فنی تیم پاردیک

نظرات بازدیدکنندگان