خانه هوشمند و هر آنچه باید درباره آن بدانید (عکس + فیلم) 7 اسفند 1401

خانه هوشمند و هر آنچه باید درباره آن بدانید (عکس + فیلم) 7 اسفند 1401

خانه هوشمند

خانه هوشمند به یک راه اندازی وسایل اشاره می‌کند که دستگاه‌ها می‌توانند به طور خودکار از راه دور از هر نقطه و با اتصال به اینترنت با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه کنترل شوند. دستگاه‌های یک خانه هوشمند از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند و به کاربر اجازه می‌دهند تا عملکردهایی مانند دسترسی امنیتی به خانه، دما، روشنایی و سینمای خانگی را از راه دور کنترل کند.

فهرست مطالب این مقاله:

خانه های هوشمند چگونه کار می کنند

دستگاه‌های یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و میتوان از طریق یک نقطه مرکزی - تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ یا کنسول بازی- به آنها دسترسی داشت. قفل درب‌ها، تلویزیون، ترموستات‌ها، نمایشگرهای خانگی، دوربین‌ها، چراغ‌ها و حتی وسایلی مانند یخچال و جاروبرقی هوشمند را می‌توان از طریق یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل کرد. این سیستم بر روی تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه نصب شده است و کاربر می‌تواند برنامه های زمانی ایجاد کند تا در زمان مشخص تغییرات اعمال شوند.

لوازم خانگی هوشمند دارای سیستم عاملی هستند تا کاربر بتواند برنامه‌های زمانی خود را بر روی آن اعمال کند تا در صورت نیاز تنظیمات انجام شود. خانه‌های هوشمند مجهز به کنترل روشنایی به صاحبان خانه اجازه می‌دهد مصرف برق را کاهش دهند و از صرفه جویی در هزینه‌های مرتبط با انرژی بهره‌مند شوند. برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی در صورت مشاهده هرگونه حرکتی در خانه به صاحب خانه در صورت عدم حضور آنها هشدار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند در صورت بروز موقعیت‌های قریب الوقوع با پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرند.

سیستم های خانه هوشمند

خانه‌های هوشمند می‌توانند سیستم‌های بیسیم یا سیمی یا هر دو را داشته باشند. نصب سیستم‌های بیسیم راحتتر است. قرار دادن یک سیستم اتوماسیون خانگی بیسیم با ویژگی‌هایی مانند روشنایی هوشمند، کنترل آب و هوا و امنیت میتواند در برابر هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه عمل کند اما بهتر است برای سیستم‌هایی که نیاز به امنیت بیشتری دارند مثل سناریوی ورود و خروج از سیستم سیمی استفاده شود.

یک خانه هوشمند شامل چه بخشهایی است

سیستم گرمایش هوشمند

محصولات خانه‌های هوشمند اکنون کنترل بیشتری بر دستگاه‌های گرمایشی از جمله زمانی که محصولات روشن، خاموش و کنترل می‌شوند دارد. محصولات هوشمند ممکن است مجهز به حسگرهای دما یا رطوبت باشند تا در صورت رعایت معیارهای خاصی، به طور خودکار روشن یا خاموش شوند. این خط از نوآوری‌های خانه‌های هوشمند به سیستم‌های تهویه مطبوع نیز گسترش می‌یابد.

شما می‌توانید سیستم گرمایش خانه خود را با اتصال به ترموستات‌های هوشمند، کنترل کنید.

سیستم روشنایی هوشمند

با استفاده از تلفن همراه و با توجه به قابلیت کنترل از راه دور می‌توان چراغ‌ها را روشن و خاموش کرد، بر اساس یک برنامه زمان بندی تنظیم کرد تا بر اساس زمان طلوع یا غروب خورشید تغییر کند.

این دسته روشنایی همچنین ممکن است شامل محصولات خانه هوشمندی باشد که نور را کنترل کند و یا پرده‌های هوشمند نصب شده و بر اساس برنامه طلوع خورشید باز یا بسته شوند. از طرف دیگر، کلید پرده‌های هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهند که پرده‌های خود را با استفاده از کنترل دستی مدیریت کنند.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند

یکی از جنبه‌های سرگرم کننده‌تر خانه‌های هوشمند، بسیاری از محصولات سرگرمی این روزها قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند و می‌توان با یک ریموت آنها را کنترل کرد. تلویزیون و بلندگوها اکنون قابلیت‌های بیشتری برای پخش با فرمان از برنامه‌ها و نرم افزار موبایل را دارند.

سیستم امنیت هوشمند

یکی از بهترین جنبه‌های یک خانه هوشمند، قابلیت‌های امنیتی ایجاد شده آن است. اکنون محصولات دارای دوربین هستند که حرکت را ردیابی می‌کنند، فیلم می‌گیرند یا امکان تشخیص شخص زنده را فراهم می‌کند و می‌تواند با اینترکام‌های درب ساختمان ارتباط گرفته و دستورهای ویدیو شما را اجرا کند.

بسیاری از خانه‌های هوشمند نیز با کیت‌های امنیتی مدرن بازسازی می‌شوند که شامل حسگرهای حرکت در زمانی که افراد نباید در خانه باشند، نظارت بر خانه، اعلان‌ها و هشدارهای رفتار مشکوک، و امکان قفل کردن درها یا پنجره ها از راه دور با استفاده از تلفن همراه است.

دیگر سیستم های هوشمند

بخش بسیار بزرگی از خانه های هوشمند به دستیارهای صوتی یا هاب های خانگی مربوط می‌شود. این محصولات اغلب با صدای شما در تعامل هستند و می‌توانند دستورات را دریافت کنند، برنامه های شما را سازماندهی کنند، تماس های کنفرانسی را برگزار کنند یا هشدار ارائه کنند.

 سنسورهای هوشمند دود و مونوکسید کربن نه تنها زنگ خطر را به صدا در می‌آورند، بلکه می‌توانند با تلفن شما ارتباط گرفته تا در صورت عدم حضور شما در منزل به شما اطلاع دهد. این دستگاه ها اغلب می‌توانند برای ارسال اعلان‌های اضطراری به مخاطبین مشخص شده تنظیم شوند.

سیستم های آبیاری خودکار مدتی است که قابلیت برنامه ریزی را دارند. در حال حاضر، سیستم‌های آبیاری هوشمند شرایط آب و هوایی و محیطی را به عنوان عاملی برای ایجاد برنامه ریزی مرتبط در نظر می‌گیرند. سیستم‌های آبیاری هوشمند شرایط مرتبط با رطوبت را کنترل می‌کنند و در حفظ میزان آب تلاش می‌کنند.

مزایا و معایب خانه های هوشمند

نکات مثبت

نصب سیستم فناوری خانه هوشمند راحتی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند. به جای کنترل لوازم خانگی، ترموستات، روشنایی و سایر ویژگی‌ها با استفاده از دستگاه‌های مختلف، صاحبان خانه می‌توانند همه آنها را با استفاده از یک دستگاه کنترل کنند معمولاً یک تلفن هوشمند یا تاچ پنل.

 از آنجایی که کاربران با تلفن همراه خود به سیستم خانه هوشمند متصل هستند، می‌توانند اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌ها را در مورد مشکلات خانه هایشان دریافت کنند. به عنوان مثال، اینترکام‌های هوشمند درب به صاحبان خانه این امکان را می‌دهند تا افرادی را که به درب خانه مراجعه می‌کنند حتی زمانی که در خانه نیستند، ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند. کاربران می‌توانند دمای داخلی، روشنایی و لوازم خانگی را نیز تنظیم و کنترل کنند.

برای هزینه راه اندازی سیستم هوشمند، صاحبان خانه می‌توانند از صرفه جویی قابل توجهی در هزینه بهره‌مند شوند. لوازم خانگی و الکترونیک را می‌توان با کارایی بیشتری مورد استفاده قرار داد و هزینه انرژی را کاهش داد.

نکات منفی

در حالی که خانه هوشمند راحتی و صرفه جویی در هزینه را ارائه می‌دهد، هنوز چالش‌هایی وجود دارد. خطرات امنیتی و اشکالات همچنان گریبان سازندگان و کاربران این فناوری را می‌گیرد. اقدامات برای کاهش خطرات چنین حملاتی شامل محافظت از وسایل هوشمند و دستگاه‌های دارای رمز عبور قوی، استفاده از رمزگذاری در صورت وجود، و فقط اتصال دستگاه‌های مورد اعتماد به شبکه است.

چرا خانه هوشمند مهم است؟

خانه هوشمند از این جهت مهم است که به ساکنین اجازه می‌دهد از انرژی استفاده بهینه کنند. علاوه بر این، به یک خانواده اجازه می‌دهد تا در زمان صرفه جویی کند و وظایف را به نحو احسن انجام دهد.

خانه هوشمند پاردیک

امکان ارائه تمامی خدمات تکنولوژی هوشمند بالا با بهترین برندها از قبیل Akuvox, McoHome, Akubela, Trend را دارد.

نظرات بازدیدکنندگان