خانه های هوشمند 10 سال دیگر چگونه به نظر می رسند؟

خانه های هوشمند 10 سال دیگر چگونه به نظر می رسند؟

 خانه های هوشمند 10 سال دیگر چگونه به نظر می رسند؟ ساعت 6 صبح است و ساعت زنگ دار زودتر از معمول زنگ می زند. ساعت هوشمند برنامه شما را اسکن کرده و تنظیم می کند و اول صبح آن را به شما ارائه می دهد. دوش حمام به طور خودکار روشن می شود و تا 103 درجه فارنهایت دمای آب را تنظیم می کند. ماشین الکتریکی که توسط صفحات خورشیدی یا توربین بادی روی سقف شارژ می شود آماده است.

 وقتی بعدا به خانه رسیدید، بسته غیر منتظره ای در انتظار شماست که با هواپیمای بدون سرنشین تحویل شما داده می شود. آن را باز می کنید و متوجه یک بسته قرص سرماخوردگی می شوید. به نظر می رسد، حسگرهای سلامتی قرار داده شده در حمام علائم بیماری قریب الوقوع را در شما شناسایی کرده و به صورت خودکار دارو سفارش می دهند.

حداقل این نسخه آرمان شهر خانه هوشمند است که 10 سال دیگر وجود دارد. شرکت تحقیقاتی سوئد Berg Insight می گوید 63 میلیون خانه آمریکایی تا سال 2022 واجد شرایط "هوشمند" خواهند بود، از لامپ های متصل به اینترنت گرفته تا دوربین هایی که به ما اجازه می دهند از دفتر کار بر روی حیوانات خانگی خود کنترل داشته باشیم (تقریباً 130 میلیون خانه در سال 2018 در ایالات متحده وجود داشته است).

کارشناسان می گویند یک دهه دیگر ما از روشن و خاموش کردن چراغ ها با صدای خود به غوطه وری کامل در اینترنت اشیا (IoT) خواهیم رفت. به لطف پیشرفت های موجود در هوش مصنوعی، باهوش ترین خانه ها قادر خواهند بود تا در مورد صاحبان یا ساکنان خود اطلاعاتی واقعی کسب کنند و در نهایت نیازهای آنها را پیش بینی کنند. تحولات در رباتیک به ما ماشین هایی می دهد که دستی برای تمیز کردن، پخت و پز و موارد دیگر ارائه می دهند.

حسگرهای رفاه را برای ما حفظ می کنند. در تمام این موارد داده هایی که خانه های هوشمند جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به آن عمل می کنند، کمک می کند تا خانه های آینده را از یک مجموعه صرفاً دارای وسایل و لوازم جانبی به خانه های واقعاً "هوشمند" تبدیل کنند.

تمام توجه اتوماتیک با قیمت بالایی همراه خواهد بود: طبق گزارش شرکت مشاوره ای ABI Research ، مصرف کنندگان 123 میلیارد دلار برای خرید اینترنت اشیا تا سال 2021 هزینه می کنند، رقمی که احتمالاً پس از آن افزایش می یابد. به غیر از تلویزیون های متصل به اینترنت، تولیدکنندگان بودجه تحقیق و توسعه و بازاریابی خود را پشت دستگاه های نظارت بر خانه و امنیت قرار می دهند.

شرکت تحقیقاتی IDC تخمین می زند که 22.6٪ از سهم بازار خانه های هوشمند را تا سال 2023 در دست داشته باشند، اسپیکرهای هوشمند و تجهیزات روشنایی خیلی قبل تر ، به ترتیب با 15.4 و 11.8 درصد بازار را در دست داشته اند. طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار IoT Analytics در حال حاضر حداقل 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا متصل شده وجود دارد. اما هرچه استفاده از فناوری خانه های هوشمند آسان تر می شود و مزایای آن مشخص می شود، این صنعت آماده است تا پیشرفت کند.

طبق گفته IDC "انتظار می رود که رشد پایدار ادامه یابد، زیرا مصرف کنندگان چندین دستگاه را در خانه های خود به کار می گیرند و با افزایش دسترسی جهانی به محصولات و خدمات این رشد بیشتر هم می شود."

مطمئناً  همانطور که خانه های ما درباره ما اطلاعات بیشتری کسب می کنند، حفظ امنیت از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد یک هدف بالقوه برای هکرها است. هنگامی که ما در مورد دستگاه هایی صحبت می کنیم که می توانند قفل خانه ما را از دور باز کنند، با استفاده از دوربین به اتاق های زندگی ما نگاه کنند و حساس ترین اطلاعات شخصی ما را جمع آوری کنند، امنیت سایبری بسیار حیاتی خواهد شد.

دانیل کولی مدیر ارشد استراتژی شرکت تولید کننده قطعات الکترونیکی Silicon Labs، می گوید هر نوع تخلف گسترده ای که باعث از مدار خارج شدن مصرف کنندگان شود (یعنی دستگاه های او به کل خاموش شوند)، می تواند برای این صنعت فاجعه بار باشد. او می گوید: "من آن را یک رویداد انقراض جمعی برای اینترنت اشیا می نامم."

طیف وسیعی از پیشرفت های فناوری، فناوری خانه های هوشمند را فراتر از آنچه امروز در قفسه های فروشگاه موجود است، هدایت خواهد کرد. به عنوان مثال، نوآوری در هوش مصنوعی تقریباً از همه زندگی ما، از جمله خانه های ما، غافل می شود. شما ممکن است از قبل از نوعی ابزار دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی برای دریافت آخرین اخبار یا پیش بینی وضعیت هوا هر روز صبح استفاده کنید. اما در خانه هوشمند آینده ، این سیستم عامل های هوش مصنوعی می توانند به عنوان مغز برای کل خانه ها عمل کنند. در مورد ساکنان اطلاعاتی کسب کنند و همه ابزارهای هوشمند مختلف آنها را هماهنگ و خودکار کنند.

به عنوان مثال شرکت اینترنت اشیا کرسترون در حال کار بر روی نرم افزاری است که عادات فرد را ردیابی می کند، مانند اینکه کدام موسیقی را می خواهد صبح بشنود یا چراغی را در ساعت خاصی از روز روشن کند. سپس هنگامی که لیست انتخاب شده مورد علاقه کاربر قرار گرفت، به طور خودکار لیست های پخش صحیح را پخش می کند یا چراغ ها را قبل از خواب کم می کند. جان کلنسی، رئیس مشاغل مسکونی کرسترون می گوید: "این در واقع مرحله بعدی تکاملی در اتوماسیون واقعی است."

روبات ها نیز نقشی در خانه هوشمند آینده خواهند داشت. جاروبرقی های هوشمند مانند iRobot’s Roomba در حال حاضر در حال جارو کردن خانه ها هستند، در حالی که محصولاتی مانند Aibo یک سگ رباتیک برای کودکان، نشان می دهد که چگونه ممکن است به ما مانند یک حیوان خانگی کمک کند.

در مورد آینده؟ شرکت مبلمان رباتیک Ori Living با Ikea در حال کار بر روی قطعاتی است که براساس نیاز شما تغییر می کند، در صورت نیاز به میز، تخت تغییر شکل به میز را می دهد و یا می تواند همانند کمد عمل کند. شرکت طراحی Design3 اخیراً مفهوم ربات خانه هوشمند، CARL را به نمایش گذاشته است. ربات با روکش پارچه به این معنی است که به آرامی در اطراف خانه شما می چرخد​​، دوربین ها و سنسورهای جمع شونده خود را برای شناسایی مزاحمان فعال می کند، هر گونه هشدار را به شما اطلاع می دهد یا مراقب حیوان خانگی شما می شود.

شرکت گرافیک رایانه ای انویدیا در حال کار بر روی یک بازوی رباتیک هوشمند است که می تواند به عنوان آشپز شخصی صاحب خود عمل کند، از برش دادن و تهیه سبزیجات گرفته تا کمک به پاکسازی آشپزخانه. این می تواند به ویژه برای والدین گرفتار یا کاربران معلول مفید باشد. اگر چنین دستگاهی تولید شود، دوربین ها و سنسورها می توانند از آسیب دیدگی اتفاقی یک کودک که ممکن است برای برداشتن یک خوراکی در از آشپزخانه با حادثه مواجه شود جلوگیری به عمل آورند.

برنامه های بهداشتی یکی دیگر از برنامه های هوشمند گنجانده شده در این نوع طرح ها می باشند. درصورتی که یک فرد دیابتی سراغ یخچال برود و قصد خوردن یک نوشابه غیر رژیمی را بکند، دوربین ها و حسگرهای تعبیه شده در یخچال ها گزینه های مغذی تری را به او پیشنهاد می کنند. فناوری مشابه در پزشکی بررسی می کند که آیا بیماران نسخه های خود را مصرف کرده اند یا خیر. و حتی سنسورها در توالت ها نشان داده می شوند تا با اسکن مواد زائد انسانی قبل از دفع در فاضلاب، علائم هر بیماری بالقوه سلامتی را بررسی کنند.

شرکت لوازم بهداشتی توتو توالت هایی را برای نمونه برداری از ادرار آزمایش کرده است، در حالی که یک شرکت حق ثبت اختراع دستگاه هایی از جمله آینه را برای کنترل سلامت کاربران فقط با تجزیه و تحلیل پوست آنها ثبت کرده است. خانه ها دارای حسگرهای بهداشتی مخصوص به خود نیز هستند که مسائلی مانند آسیب به آب، آفت زدگی و غیره را بررسی می کنند و قبل از اینکه هزینه بیشتری برای مدیریت داشته باشند، صاحبان را از هرگونه مشکل احتمالی آگاه می کنند.

تمام این یادگیری ها و اسکن هایی که خانه هوشمند آینده انجام خواهد داد، ممکن است نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را ایجاد کند. در واقع برخی از دستگاه های خانه هوشمند قبلاً توسط هکرها مورد هدف قرار گرفته اند، چه برای دسترسی به داده هایی که در اختیار دارند یا برای استفاده از آنها به عنوان ابزاری در طرح های امنیتی سایبری بزرگتر.

در سال 2016 هکرها صدها هزار دستگاه اینترنت اشیا ec ناامن را تصاحب کردند، سپس با استفاده از آنها ترافیک اینترنتی جعلی را برای هدف قرار دادن وب سایت ها ارسال کردند؛ این حادثه ارتباطات اینترنتی در مناطقی از آمریکای شمالی و اروپا را بصورت موقت فلج کرد.

مقررات دولت نیز در دست کار است. لایحه ای که مارک وارنر، سناتور ویرجینیا در ماه مارس مطرح کرد، دولت را مجبور می کند حداقل شرایط امنیتی دستگاه های هوشمند مورد استفاده آژانس های فدرال را تنظیم کند. چنین الزاماتی می تواند سرانجام بصورت کلی برای صنعت استاندارد شود.

معمار مایکل گاردنر  بنیانگذار شرکت ساختمانی Luxus Design Build می گوید که خانه ها به طور فزاینده ای از ابتدا "هوشمند" ساخته می شوند. او می گوید: "این بخش جدایی ناپذیر از خانه است که ما از همان ابتدا آن را طراحی می کنیم، جایی که قبلاً فناوری همیشه مورد پسند بود." در نهایت، کارشناسان می گویند، مردم خواهند دید که فناوری خانه هوشمند همانند برق، یخچال یا تهویه هوا ضروری است. کولی، از تولید کننده های قطعات الکترونیکی Silicon Labs می گوید: فناوری خانه هوشمند و داده هایی که جمع آوری می کند "مانند لوله کشی خواهد بود. شما به آن اعتماد خواهید کرد."

مقاله "خانه های هوشمند 10 سال دیگر چگونه به نظر می رسند؟" توسط تیم نویسندگان خانه هوشمند پاردیک از سایت www.time.com گردآوری و ترجمه شده است. ممکن است نحوه ترجمه آن در بعضی قسمت ها دچار اشکال باشد. خرسند خواهیم شد در صورت وجود این مشکل آن را با ما در میان بگذارید.


کد مقاله: pa-ar-027

نظرات بازدیدکنندگان