استاندارد RS485 در محصولات Akuvox چه کابردی دارد؟

استاندارد RS485 در محصولات Akuvox چه کابردی دارد؟

استاندارد RS485 در محصولات Akuvox چه کابردی دارد؟ 

استاندارد RS485 یا EIA-485 یک استاندارد در مخابرات و ارتباطات است که مشخصات الکتریکی درایورها و گیرنده‌ها را برای استفاده در سیستم‌های ارتباط سریال، تعریف می‌نماید. این استاندارد از سیگنال‌های الکتریکی خطوط متوازن و سیستم‌های اتصال مخابراتی، پشتیبانی می‌کند. استاندارد RS-485 به‌طور مشترک توسط انجمن صنعت ارتباطات و اتحادیه صنایع الکترونیکی، منتشر می‌شود و کاربرد وسیعی در سیستم‌های کنترل صنعتی دارد.

زمانی از استاندارد RS485 استفاده می کنیم که بخواهیم دیتا را به فواصل دور و با سرعت بیشتر (نسبت به کابل شبکه) و با قابلیت شبکه شدن تجهیزات به صورت دو طرفه ارسال نماییم. در این استاندارد فرستنده و گیرنده ها را می توان در یک شبکه تا ۳۲ دستگاه افزایش داد و سرعت انتقال دیتا بین این دستگاهها می تواند تا ۴۰Mbits/s افزایش یابد.

در این استاندارد از حالت دیفرانسیلی استفاده می شود و اگر نویزی وارد سیستم شود به دو سیم وارد می شود بنابراین تاثیری در انتقال نمی گذارد. و چون از دوسیم برای ارتباط و بصورت دیفرانسیلی استفاده می شود می توان فاصله دو دستگاه را تا ۱۲۰۰متر افزایش دهیم که سرعت در این فاصله ۱۰کیلو بیت در ثانیه خواهد بود.

کاربرد استاندارد RS485

استاندارد TIA-232 در حاضر برای طیف گسترده ای از کاربردهای انتقال داده با نرخ دیتای کم و مسیر کوتاه استفاده می شود. از این استاندارد به ویژه در محیط های پر نویز مانند کارخانه ها استفاده می شود. طول کابل معمولاً باید کمتر از 20 متر باشد. بنابر این در تجهیزاتی مانند مودم های کم سرعت ، تجهیزات کنترل صنعتی مانند PLCها و ابزار و ماشین آلات مانند CNCها ، روبات ها ، تجهیزات جانبی کامپیوتر و همچنین ارتباط میکروکنترلر با کامپیوتر (با استفاده از آی سی MAX232) مورد استفاده قرار می گیرد.

رابط TIA-485 نیز در کاربردهای با سرعت بالاتر و مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. از این استاندارد در بسیاری از موارد به همراه استاندارد RS232 استفاده می شود مانند پایانه ای فروش (POS) ، ابزارهای اندازه گیری ، ماشین های بزرگ اتوماسیون. در شبکه هایی که به صورت گذرگاه داده تعریف شده اند مانند PROFIBUS و MODBUS و همچنین در محصولات Akuvox نیز از این استاندارد استفاده می شود.

در جدیدترین تجهیزات از رابط USB به طور گسترده استفاده می شود. با این حال آن نیاز دارد تا از یک رابط به یک رابط دیگر تبدیل شود تا بتوان از تجهیزات دیگر استفاده شود.مبدل های مختلفی که در دسترس هستند عبارتند از مبدل USB به TIA-232 یا TIA-485 ، TIA-232 به TIA-485 ، و بالعکس.

سه مدل رایج RS485:

  • فقط می توان روی آن نوشت (Write only)
  • چهار سیمه برای حالت ارتباط دوسویه ی هم زمان (full duplex)
  • دو سیمه برای حالت دو سویه ی غیر همزمان (half duplex)

مزایای استاندارد RS485

  • در مسافتهای طولانی اثر نویزهای محیطی بیشتر می­شود .
  • در فرکانس­های بالا ،تششع خط فرستنده ، روی گیرنده اثر می­گذارد .
  • در این موارد استفاده از واسطRS485 بعنوان یک راهکار مناسب پیشنهاد می شود.
  • یکی از راههای کاهش نویز در RS485 استفاده از خطوط بالانس شده است.

تفاوت پروتکل RS485 با RS232

  • پیکربندی و مشخصات RS485 ، آن را سریع تر کرده و باعث میشود بتواند طیف وسیع تری از داده ها را منتقل کند.
  • استفاده از RS232، محدود به پنجاه فوت کابل است. در حالیکه حداکثر طول کابل برای RS485 معمولا 1200 متر یا حدود 4000 فوت است.
  • برخلاف پروتکل RS232، پروتکل RS485 یک استاندارد اصلی ندارد و بسیاری از اتصالات قدیمی DB-9 هم در آن استفاده میشود.
  • در برخی از برنامه ها، نوارهای ترمینال (terminal strips) به جای یک رابط استفاده میشدند. این باعث شد که پروتکل RS485 یک ارتباط سریال تطبیق پذیر باشد و به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.
  • یکی دیگر از مزایایی که قبلا گفتیم، تعداد دستگاه های قابل اتصال است. RS485 می تواند تا 32 دستگاه متصل را اداره کند. RS232 تنها قادر به اداره کردن یک دستگاه است.
  • این مسئله به کاربران اجازه میدهد تا در تولید تجهیزات، با استفاده از یک پروتکل، برنامه های بزرگتر و ماشین های کامل را بهم متصل کنند.
  • میدانیم نویزهای الکتریکی مشکلات متعددی در الکترونیک ایجاد میکنند ولی RS485 حساسیت کمتری به نویز دارد. درحالیکه RS232 از زمین برای رمزگشایی داده های منتقل شده استفاده میکند که باعث ایجاد اختلال های ناشی از نویز الکتریکی میشود. RS485 از این مسئله جلوگیری میکند و با محافظت از کابل ها از ایجاد نویز جلوگیری میکند.

کد مقاله: pa-ar-019

نظرات بازدیدکنندگان